Brak zaufania przedsiębiorców a straty dla polskiej gospodarki

biznesowy oszust

pinkypills/bigstockphoto.com

Polacy znani są z szerokiej wiedzy, dobrego wykształcenia, wysokich kompetencji i pracowitości. Wiele odkryć i wynalazków to także zasługa Polaków. A jednak, brak ufności nie daje nam należeć do czołowych gospodarek świata. Jak to możliwe?

Polacy to naród pracowity, dobrze wykształcony i mogący pochwalić się wieloma osiągnięciami docenianymi na całym świecie. Dlaczego więc nasza gospodarka nie może nawet konkurować choćby z tą niemiecką? Eksperci twierdzą, że jednym z największych problemów Polski jest brak zaufania wśród przedsiębiorców. Jaki ma to wpływ na kondycję gospodarczą całego kraju?

Specjaliści uważają, że polskie firmy nie potrafią wzajemnie sobie ufać. Nie wierzą w chęć pomocy ze strony konkurencji i trudno im w ogóle uwierzyć w zdrową rywalizację. Częściej dopatrują się przebiegłości oraz chęci wyrządzenia szkód niż realnej gotowości do wsparcia. Niejednokrotnie okazuje się, że przez swoją nadmierną podejrzliwość przedsiębiorcy tracą szansę na podjęcie działań korzystnych dla prowadzonej przez nich jednostki. Zdaniem badaczy tego zjawiska, takie postawy w biznesie są powodowane ogólną niestabilnością gospodarki i brakiem zaufania do urzędów, które z założenia mają dbać o ład gospodarczy, ale są w tym nieskuteczne.

Jak udało się wyliczyć magazynowi „Forbes”, na braku zaufania wśród przedsiębiorców, polska gospodarka każdego roku traci aż 280 mln złotych! Mniej więcej taka jest wartość transakcji, które nie doszły do skutku tylko dlatego, że któraś ze stron miała obawy przed nawiązaniem współpracy z innym podmiotem. Z dokładniejszych badań wynika, że 73,5% przedsiębiorstw nie ma zaufania do innych jednostek działających na rynku, a 47,1% rezygnuje z niektórych transakcji właśnie dlatego, że nie chce zaufać potencjalnym kontrahentom. 83,9% przedsiębiorców jest jednak w stanie uwierzyć w wiarygodność podmiotu, jeśli otrzyma rekomendacje od jego wcześniejszych wspólników.

Dalsze dane wskazały, że 64,1% firm opiera swoje negatywne zdanie o kontrahencie na niepochlebnych opiniach z internetu. Badania wykazały też, że brak zaufania to największy problem w Polsce północno-zachodniej, gdzie przyznało się do niego 77,8% firm. Tylko nieznacznie lepiej jest w województwach leżących na południu i południowym zachodzie kraju. Ciekawostką jest przy tym fakt, że tylko 56,6% przedsiębiorców wierzy, iż kontrahenci uważają ich za godnych zaufania. Okazuje się zatem, że polskie firmy najprawdopodobniej nie ufają nawet samym sobie.

Dodaj komentarz