Facebook nie sprawdza się w firmowej reklamie?
Kiedy pojawiły się takie opcje, wiele firm liczyło na niedrogą, a skuteczną reklamę swoich produktów i usług. Okazuje się jednak, że reklama na Facebooku i Twitterze nie należy do najskuteczniejszych form marketingu.
Firma Forrester przeprowadziła badanie, z którego wynika, że serwisy społecznościowe wcale nie są dobrym sposobem na promocję produktów oraz usług i nie pomagają w skutecznym poszerzaniu grona odbiorców. Nawet, jeśli profil firmy zdobędzie wiele polubień, to okazuje się, że wcale nie przekłada się to na rzeczywisty sukces marki.
Co więcej, portale tego typu miały być źródłem cennych informacji na temat klientów, a rzeczywistość jest inna. Dzięki danym, jakie zawarte są na profilach użytkowników, firmy miały trafiać ze swoimi ofertami do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców potencjalnie najbardziej zainteresowanych propozycją marketingową. Z danych opublikowanych przez Forrester wynika jednak, że tak naprawdę tylko 2% osób lubiących profil firmowy rzeczywiście zwraca uwagę na informacje, jakie są na nim publikowane. Dane umieszczane na fanpage’ach nie są śledzone przez resztę użytkowników nawet, jeśli początkowo wyrazili zainteresowanie marką.
Największym problemem okazuje się być nadmierna ilość informacji, jakie pojawiają się na portalach społecznościowych. Jest ich tak wiele, że użytkownicy przestali zwracać na nie uwagę. Jeżeli natomiast firmy chcą się wybić, muszą wykupić dodatkowe, promowane posty. Niestety, wielu podmiotów najzwyczajniej na to nie stać, dlatego rezygnują z tej opcji. Nie pomaga również sam Facebook, który używa nie do końca zrozumiałych algorytmów, na podstawie których rozsyła wiadomości handlowe do konkretnych kont. Niemal identyczna sytuacja ma miejsce na Twitterze.
Dodatkowe opłaty za promowane posty to jednak niezły dochód dla Facebooka. Część firm będzie nadal inwestowała w reklamy na stronach serwisów społecznościowych, a niełatwy dostęp do użytkowników będzie przynosił przeciętne efekty. Mimo wszystko będzie to zachęcało do zwiększania nakładów na tego typu promocję. Z szacunków Forrester wynika, że średnio co 30. użytkownik otrzymujący reklamę zwraca na nią uwagę. Żeby trafić do dużej grupy odbiorców, trzeba więc zadbać o jak największą liczbę i częstotliwość pojawiania się reklam. Dla właścicieli serwisów jest to szansa na zanotowanie naprawdę sporych przychodów.