Firma rodzinna – strategie rozwoju
Pod koniec marca w Polsce odbył się Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych. Pozwolił on lepiej zrozumieć, które czynniki wpływają na powodzenie tego typu biznesów. Sam dobry pomysł nie wystarczy. Czego jeszcze potrzeba?
Pod koniec marca Instytut Biznesu Rodzinnego przygotował w Poznaniu Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych. Tego typu impreza odbyła się już po raz drugi. Na zaproszenie organizatorów do stolicy Wielkopolski przybyło 300 rodzin prowadzących własne biznesy, a także eksperci i menedżerowie mający doświadczenie w tym sektorze.
Jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas Kongresu była kwestia strategii rozwoju firm rodzinnych. Ustalono, że wśród głównych składowych należy w tym przypadku wymienić wspólne wartości, które powinny łączyć ludzi zarówno jako pracowników, jak też jako rodzinę. Rodzinny biznes musi być także gotowy na zmiany. Dostosowanie przedsiębiorstwa do zmieniających się trendów powinno następować w taki sposób, by nie odsunąć się od wartości, na bazie których powstał dany podmiot gospodarczy. Dlatego też strategie rozwoju muszą zostać opracowane wyjątkowo precyzyjnie.
W biznesie rodzinnym niezwykle istotne jest dziedzictwo, dlatego tak ważne jest zarządzanie dwupokoleniowe. Pozwala ono na bezproblemowe przejęcie przedsiębiorstwa przez krewnych zstępnych. Trzeba jednak pamiętać, że rodzina musi umieć się ze sobą komunikować bez wchodzenia w konflikty mogące szkodzić firmie. Osoby prowadzące tego typu firmy oraz eksperci z tego zakresu wspólnie przyznali również, że powodzenie biznesu rodzinnego w ogromnej mierze zależy od serca wkładanego w prowadzenie przedsiębiorstwa. Do tego natomiast potrzebne jest prawdziwe zamiłowanie do tego, co się robi.
Ważna jest także dbałość o tzw. kulturę organizacyjną, przy czym krewni prowadzący wspólny biznes muszą pozostawać otwarci na pomoc z zewnątrz, czyli na innych pracowników, nienależących do klanu. Tym bardziej, że doświadczenie wielu firm pokazało, iż to właśnie osoba spoza rodziny może okazać się najlepszym doradcą, menedżerem. Ponadto krewni prowadzący wspólną firmę muszą też być kreatywni i chętni do wprowadzania innowacji. Na końcu należy jeszcze wymienić zaangażowanie, które wśród wszystkich powinno być widoczne na podobnym poziomie. Członkowie rodziny nie do końca zainteresowani biznesem, mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.