Jakie cechy powinien mieć szef w branży IT?
Efektywne zarządzanie jest szczególnie ważne tam, gdzie zadania są złożone, a praca kosztowna. Dlatego też dobrze wypełniający swoje zadania szef w branży IT to absolutna konieczność. Tym bardziej, że obecnie bardzo wielu programistów pracuje albo zdalnie, albo hybrydowo, co stawia przed ich szefami nowe zadania i wymusza stosowanie innych metoda motywowania i terminowego realizowania zadań. Poniżej znajdziesz listę cech, które powinien posiadać dobry szef IT.
1. Zrozumienie technologii. Szef w branży IT powinien mieć głębokie zrozumienie technologii, której firma używa, aby mógł skutecznie zarządzać zespołem i podejmować strategiczne decyzje. Nie oznacza to, że taka osoba koniecznie musi być inżynierem i technologicznym ekspertem. Wystarczy, iż będzie w stanie dokładnie przeanalizować i przyswoić to, czym się zajmuje zespół. Szczegóły implementacyjne leżą już po stronie programistów i administratorów.
2. Kreatywność.Osoba szefująca zespołowi programistów powinna być kreatywna i elastyczna. Wymóg ten jest istotny po to, aby mogła szybko reagować na zmieniające się wymagania klientów i rynku. Przykładem konieczności szybkiej zmiany była pandemia i przestawienie się sporej części branży na pracę zdalną.
3. Umiejętności przywódcze. Ta cecha niestety bywa często pomijana, ale szef powinien umieć skutecznie zarządzać zespołem, motywować pracowników do osiągania wysokich standardów oraz inspirować ich do dalszego rozwoju. Często zdarza się, że na stanowisko szefa trafia albo ktoś lubiany przez kierownictwo, albo ktoś, kto ma za sobą długą karierę i doświadczenie. Nawet to drugie nie oznacza wcale, iż osoba taka nadaje się do zarządzania – być może jej wysokie kompetencje powinny być wykorzystywane na stanowisku starszego lub samodzielnego specjalisty.
4. Komunikatywność. Z tym bywa problem u osób z poprzednich pokoleń. Branża IT nie bez powodu kojarzyła się z nerdami. Często programistom brakowało umiejętności miękkich, w tym zdolności do sprawnego, zrozumiałego komunikowania się. Na szczęście obecnie to się zmienia i komunikatywność staje się jednym z wymogów wobec kandydatów na programistów. A tym bardziej wobec kandydatów na szefów IT, tak aby potrafili jasno przekazać cele i wymagania.
5. Zdolność do delegowania. To pożądana cecha dla szefów wszystkich branż, nie tylko IT. Szef, który próbuje sam ogarniać wszystkie obowiązki i uprawia tzw. micromanagement, nie tylko obniża tempo realizowania zadań, ale też będzie bardzo niekorzystnie wpływał na nastroje zespołu, ostatecznie będąc przyczyną odejść z pracy.
6. Orientacja na wyniki. Nie można zapominać, że obok wszystkich cech pozwalających utrzymać morale i efektywność, szef IT musi być zorientowany na wyniki. Ryzyko zagrzebania się w kodzie jest szczególnie wielkie w dużych projektach, szczególnie typu legacy. Nastawienie na wyniki musi się łączyć z umiejętnością stosowania metod i narzędzi mierzenia stopnia, w jakim zostały osiągnięte założone cele.
7. Umiejętności analityczne. Dobry szef IT powinien nie tylko rozumieć kod, ale też potrafić przyjrzeć się projektowi na bardziej ogólnym poziomie. Nie musi odgrywać roli głównego analityka, jednak musi potrafić ocenić, czy oczekiwania klienta zostały w sensowny sposób przełożone na konkretne wymagania w projekcie.
8. Zorientowanie na klienta. Już dawno skończyły się czasy, gdy programiści mogli nie zwracać zbyt wielkiej uwagi na to, co sobie myśli klient. To szybko rozwijająca się branża, z ogromnym zapotrzebowaniem, ale też z rosnącymi standardami obsługi klienta. Szef powinien być tego świadom i mieć na uwadze, iż źródłem dochodów jest właśnie klient.
9. Zdolność do uczenia się. Branża IT wciąż się zmienia. To dotyczy wszystkich jej aspektów – metodyk pracy, języków programowania, bibliotek. Jeśli szef IT nie jest skłonny do rozwijania swojej wiedzy i kompetencji, zespół utknie w przestarzałych, nieefektywnych rozwiązaniach. Tak naprawdę to po stronie zarządzającego jest dawanie impulsu do przyswajania nowości.
10. Pracowitość i zaangażowanie. Piastowanie kierowniczego stanowiska nie powinno być traktowane jako usprawiedliwienie mniejszego zaangażowania w pracę. Szef w branży IT ma przed sobą mnóstwo zadań, których wykonanie często wymaga poświęcania dodatkowego czasu.