Co to jest CSR?
Termin CSR, czyli Corporate Social Responsibility z języka angielskiego oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. Jest to koncepcja, według której prowadząc biznes bierze się pod uwagę względy etyczne, interesy różnych grup społecznych oraz podejmuje się działania na rzecz ochrony środowiska. CSR nie jest działaniem jednorazowym, dodatkowym ani bezinteresownym. Działania muszą być prowadzone długofalowo i na różnych płaszczyznach. Są one strategią rozwoju organizacji. Zakładają mierzalne i wymierne zyski zarówno dla firmy jak i jej otoczenia.
Jaki jest biznes CSR?
Bycie odpowiedzialnym oznacza nie tylko, że organizacja biznesowa spełnia wszystkie wymogi formalne i prawne. Odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwo dba o zasoby ludzkie, relacje z różnymi instytucjami, takimi jak społeczności, organizacje pozarządowe, urzędy, gdyż mają oni wpływ na rozwój i efektywność danej firmy. Koszty związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu powinny być traktowane, jako inwestycja na przyszłość. Są one źródłem innowacji i lepszego funkcjonowania organizacji w przyszłości.
Na świecie strategia CSR jest już standardem prowadzenia biznesu. Wiele dużych firm wskazuje na zyski z prowadzenia w ten sposób swojego biznesu. Uważa się, że jest duży związek pomiędzy wynikami ekonomicznymi firmy a wdrożeniem strategii CSR. Bardzo dużą wagę do CSR przykłada Unia Europejska, która promuję tę strategię. Definiuje ona społeczną odpowiedzialność biznesu, jako „koncepcję, w której przedsiębiorstwa dobrowolnie decydują się wspierać działania na rzecz lepszego społeczeństwa i czystszego środowiska poprzez zarządzanie relacjami z różnorodnymi grupami interesariuszy, którzy wywierają wpływ na ich funkcjonowanie”.
CSR w Polsce
W Polsce CSR jeszcze nie jest wystarczająco popularny ani doceniany. Jednak międzynarodowe korporacje działające w Polsce wdrażają działania z tego zakresu. Dzięki dostępowi do wiedzy i standardom na całym świecie działania te są rozpowszechniane. Niestety przez to utarło się, że jest to drogi system dla dużych przedsiębiorstw, dysponujących wysokim budżetem. W Polsce wciąż uważa się, że CSR to działania wizerunkowe oraz kampanie społeczne dużych firm.
Polscy przedsiębiorcy nie patrzą na CSR jako na element zarządzania strategicznego, myląc przy tym definicję tego systemu. Nie biorą pod uwagę, że dzięki wprowadzeniu tej strategii mogliby najpierw uporządkować relacje wewnątrz organizacji, a w kolejnych etapach relacje z otoczeniem. Gdyby CSR został w ten sposób zrozumiany przez polskie firmy, miałby duże przełożenie na wyniki ekonomiczne i długofalowy rozwój organizacji. Jak wskazują badania ponad 70% Polaków nie wie co to jest CSR, a tylko dwie osoby na 10 robiąc zakupy zastanawiają się, czy dane przedsiębiorstwo jest społecznie odpowiedzialne.
Zalety CSR
Zwolennicy społecznej odpowiedzialności biznesu wskazują na wiele zalet wprowadzenia do organizacji tej strategii. W pierwszej kolejności należy według nich wziąć pod uwagę fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej powoduje wiele strat w środowisku naturalnym. Mając na uwadze wyczerpywanie zasobów naturalnych oraz zanieczyszczenie środowiska firmy powinny uczestniczyć w zapobieganiu tym zjawiskom.
Fani CSR wskazują także na to, że każda firma ma osobowość prawną, a co za tym idzie jest obywatelem i powinna dbać o swoje otoczenie. Dodatkowo dzięki wprowadzonym działaniom organizacja dba o swoją reputację i dobre imię, zwiększając przy tym własne zyski. Pozytywne aspekty dotyczą także traktowania pracowników. W społecznie odpowiedzialnej organizacji pracownicy są bardziej lojalni, zmotywowani, a dzięki temu firma przyciąga tych najbardziej wartościowych i zdolnych ludzi. Należy także pamiętać o tym, że działając w zgodzie z CSR można obniżyć koszty prowadzenia działalności dzięki obniżeniu kosztów takich jak opłaty za energię, wodę i inne.
Przeciwnicy strategii CSR uważają jednak, że firma powinna się skupiać przede wszystkim na zwiększaniu zysków, nie koniecznie zajmując się przy tym otoczeniem dookoła. Nakazują zachowanie czujności przy podejmowaniu decyzji przez kierownictwo, gdyż według nich są one subiektywne, a społeczna odpowiedzialność jest dla nich nieszczera i wymuszona.
Każda firma, aby działać w zgodzie z CSR powinna sama określić najważniejsze dla niej grupy społeczne i ich wzajemne oddziaływanie. Podejmując działania z tego zakresu należy zastanowić się jak prowadzić dialog i jakie wdrożyć procesy. Powinien zostać stworzony przejrzysty system komunikacji z otoczeniem i zaplanowany poziom zaangażowania. Działania muszą być zintegrowane, przemyślane i długofalowe. Organizacja musi być w nich konsekwentna, bo od tego uzależnione są zyski firmy.