Meldunek – to już przeszłość…
Nowy projekt o ewidencji ludności zakłada zlikwidowanie obowiązkowego meldunku na pobyt stały lub tymczasowy. Każdemu będzie przypisane podstawowe miejsce zamieszkania czyli miejsce, w którym dotychczas był zameldowany na stałe. Natomiast, gdy ktoś będzie zameldowany na pobyt czasowy dłużej niż trzy miesiące będzie miał przypisane dodatkowe miejsce zamieszkania. Z kolei meldunek tymczasowy krótszy niż trzy miesiące, po upływie tego czasu automatycznie wygaśnie. Rejestracja osoby w nowym podstawowym miejscem zamieszkania będzie jednoznaczna z wyrejestrowaniem ze starego.
W celu zgłoszenia podstawowego lub dodatkowego miejsca zamieszkania trzeba będzie wypełnić formularz w gminie właściwej dla nieruchomości, w której mieszkamy. W drodze ułatwienia zarejestrować będzie można się także przez internet. Korzystając z tego sposobu zgłoszenia z przyczyn oczywistych nie trzeba będzie pokazać dowodu osobistego lub paszportu, które należy przy sobie mieć wypełniając formularz na miejscu. Co więcej zgłoszenia może dokonać za nas pełnomocnik. Rodzice będą mieli obowiązek zgłosić miejsce zamieszkania dzieci. Natomiast za osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych zrobi to ich przedstawiciel ustawowy bądź opiekun prawny.
Ponadto osoba zgłaszająca podstawowe miejsce zamieszkania w danym mieszkaniu nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do tego lokalu. W związku z czym przy rejestracji nie będzie wymagana zgoda właściciela mieszkania lub osoby z własnościowym prawem do lokalu spółdzielczego. To gmina będzie musiała poinformować wyżej wymienione osoby, że ktoś zarejestrował się w ich mieszkaniu. Projekt ustawy zakłada także odpowiedzialność karną (nawet do trzech lat pozbawienia wolności) dla osób, które zatajają lub podają nieprawdziwe dane. Wprowadzone zmiany mają ułatwić dotarcie do osób sądom oraz organom administracji.
Źródło:GazetaPrawna.pl