PARP: coraz lepiej postrzegamy opcję posiadania własnej firmy
Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pokazuje, że coraz przychylniej patrzymy na prowadzenie własnego biznesu. Polacy wierzą, że firma pomaga w spełnianiu marzeń, osiąganiu celów i podnoszeniu standardu życia.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach stworzyła raport pt. „Globalny Monitor Przedsiębiorczości”. Zawarte zostały w nim wyniki badania GEM, które prezentuje motywy kierujące osobami zakładającymi i prowadzącymi firmy. Badania prowadzone regularnie od 1999r. przeprowadzane są w 73 krajach świata. Ich najnowsza edycja przedstawia ciekawe fakty na temat polskich przedsiębiorców.
Od 2 lat można zauważyć, że zmieniło się nasze nastawienie do zakładania własnej firmy. Do 2013 r. większość przedsiębiorców traktowała prowadzenie interesów jako konieczność. Samodzielne kierowanie podmiotem gospodarczym było postrzegane jako jedyny sposób na stały dochód przez 47% pytanych. 33% deklarowało, że firma jest dla nich szansą rozwoju i robienia kariery. W 2014 r. proporcje odwróciły się i większa była grupa Polaków twierdzących, że własna firma to szansa, a zmalała grupa tych, dla których była to ostateczność. Podobnie sprawy miały się w ubiegłym roku, gdy aż 46% respondentów uważało, że działalność gospodarcza to szansa, natomiast 28% wciąż twierdziło, że firma to konieczność.
Co ciekawe, Polacy zaczęli znacznie różnić się od mieszkańców południa Europy. W krajach zmagających się w ostatnich latach z największym kryzysem, praktycznie nikt nie chce zajmować się biznesem, a zdecydowana większość społeczeństwa marzy o pracy na etacie. Eksperci przyznają, że Polacy są bardziej skłonni do ryzyka, które jest nieodłącznym elementem biznesu. Niemniej jednak, wciąż 58% z nas przyznaje, że boi się nieudanych interesów. Obawy deklaruje 62% kobiet i 55% mężczyzn.
Specjaliści zwracają uwagę na fakt, że zmiana w podejściu Polaków do prowadzenia firmy jest widoczna, mimo że wciąż sporo do życzenia pozostawiają opłaty związane z działalnością gospodarczą. Według ekspertów, warto pomyśleć nad „promocją składek ZUS” tak, by przedsiębiorcom było łatwiej w pierwszych latach prowadzenia biznesu. Podkreślają, że możliwość dwuletniego korzystania z ulgowych składek ZUS nie jest wystarczająca, bo w razie zatrudnienia pracowników, ulga przestaje obowiązywać. Rozwój gospodarczy kraju wymaga nieco dogodniejszych warunków do działania podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.