Polscy przedsiębiorcy nie mają zaufania do kontrahentów?

biznesman oszust

jorgenmac/bigstockphoto.com

Czy zaufanie może mieć wpływ na kondycję gospodarczą kraju? Okazuje się, że tak. Nasz kraj może rocznie tracić nawet 281 miliardów złotych tylko dlatego, że nieufni przedsiębiorcy boją się zawierania umów.

Dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że polscy przedsiębiorcy rezygnują z podpisywania niektórych umów tylko dlatego, że nie ufają swoim kontrahentom. Obawy przed zawarciem umowy wykazuje 52,5% respondentów. Osoby te uważają, że druga strona będzie chciała wykorzystać istniejące luki prawne, by zadziałać na ich niekorzyść. Niestety, przesadnie asekuracyjne zachowania wielokrotnie negatywnie wpływają na rozwój firm. Oszacowano, że doprowadza to do strat mogących sięgać nawet 215 miliardów złotych! To 10% wartości naszego PKB.

Przeprowadzenie badania dotyczącego braku zaufania wśród polskich przedsiębiorców i wpływu tego zjawiska na gospodarkę zleciło KRD we współpracy z twórcami programu Rzetelna Firma. Zajęli się tym naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, którzy odkryli, że aż 73,5% Polaków prowadzących własny biznes bezustannie ma się na baczności chcąc uniknąć kontaktów z oszustami. Zgodnie z dalszymi danymi, 53,2% pytanych uważa, że w obecnych warunkach musi cały czas udowadniać swoją uczciwość. Jeszcze większym problemem jest fakt, że 47,1% przyznało, iż zdarzyło im się nie sfinalizować umów ze względu na brak wystarczającego zaufania do kontrahenta. Kolejnych 27,1% przedsiębiorców stwierdziło, że dla bezpieczeństwa ogranicza się do kontaktów ze skrzętnie wybranymi, zaufanymi kontrahentami i odbiorcami. 35,2% ankietowanych uznało natomiast, że tracą szansę na współpracę, ponieważ to druga strona nie darzy ich zaufaniem.

Eksperci podkreślają, że firmy muszą zacząć ufać innym jednostkom, by poszerzać grupę swoich klientów, dynamicznie podbijać kolejne rynki, jednocześnie zwiększając sieć partnerów biznesowych. Rezygnując z takich działań, podmioty gospodarcze ograniczają swoje możliwości i hamują wymianę handlową. W efekcie cierpi na tym cała branża, a ostatecznie także gospodarka kraju. Brak zaufania jest szczególną przeszkodą dla rozwoju innowacyjności firm. Gdyby miały odwagę nawiązywać współpracę, mogłyby łączyć siły dążąc do wspólnych celów. Stałoby się to dużym wsparciem głównie dla średnich i małych firm, które na co dzień muszą konkurować z dużymi przedsiębiorstwami.

Dodaj komentarz