Polska w pierwszej trójce krajów o najwyższym wzroście reklamy w internecie
Reklama internetowa ma w Polsce coraz większe znaczenie. Potwierdza to nowy raport, który został opublikowany przez firmę IAB. W całej Europie wydatki na promocję firm w sieci przekroczyły już inwestycje w reklamy telewizyjne.
Znaczenie reklamy internetowej stale rośnie. Co więcej, w ubiegłym roku europejskie przedsiębiorstwa wydały na nią więcej niż na – najpopularniejsze dotąd – reklamy telewizyjne. Dokładniejsze szacunki wskazują, że w 2015r. promocja firm w sieci kosztowała reklamodawców 36,2 mld euro, podczas gdy na spoty telewizyjne wydano „tylko” 33,3 mld euro. Dane te oznaczają, że w ujęciu rocznym rynek reklam online wzrósł o 13,1%.
IAB przeanalizowało sytuację w 27 krajach należących do Unii Europejskiej. Na podstawie precyzyjnych wyliczeń ustalono, że największe kwoty na reklamę w sieci przeznaczały w 2015r. firmy brytyjskie. Wydały na ten cel 11,8 mld euro. Kolejne miejsca pod względem wydatków na promocję w internecie zajęły Niemcy i Francja. Tamtejsi przedsiębiorcy przeznaczyli na reklamę online odpowiednio 5,7 mld i 4,2 mld euro.
Ponadto przedstawiono dane na temat krajów, w których odnotowano największy wzrost nakładów na reklamy internetowe. W pierwszej trójce tego zestawienia znalazła się Polska. Rodzime firmy zainwestowały w promocję online o 21,8% więcej funduszy niż w roku 2014. Rekordzistami pod tym względem okazali się Irlandczycy, których wydatki na te cele były aż o 29,0% większe niż rok wcześniej. Wyprzedziła nas również Bułgaria, w której wydatki na reklamę online wzrosły o 22,3% r/r. Zbadano także, które formy reklamy zyskały największą popularność. Największy, przekraczający 17% wzrost dotyczył reklam typu display. W Polsce zainwestowano w nią o 32,5% więcej niż rok wcześniej.
Oprócz tego w raporcie IAB znalazły się dane potwierdzające rosnącą popularność reklam mobilnych. Ten rynek wzrósł w całej Europie o ponad 60% r/r. O 57,4% wzrósł segment reklam mobilnych w wyszukiwarkach, a o 36,0% wzrósł rynek reklamy wideo. Eksperci są przekonani, że widoczne w ubiegłym roku trendy będą kontynuowane także w roku bieżącym. Przewiduje się więc dalszy, dynamiczny wzrost reklamy internetowej, z naciskiem na reklamę mobilną. Dokładniejsze prognozy zakładają, że w 2016r. rynek reklam online wzrośnie o 7,8% r/r.