SONY
W tym roku, jeden z największych koncernów ma świecie, japońska marka Sony, obchodzi 70-lecie istnienia. To świetna okazja, żeby przyjrzeć się historii firmy w kontekście jej przeszłych osiągnięć.
Narodziny giganta, czyli kilka słów o powstaniu Sony
Firma Sony jest owocem poczynań dwójki naukowców – inżyniera Masaru Ibuka i fizyka Akio Mority, którzy 7 maja 1946 roku założyli firmę Tokyo Tsushin Kogyo K.K., znaną również pod nazwą Totsuko. Na tamtym etapie firma nie posiadała ani specjalistycznych maszyn, ani sprzętu naukowego, co nie przeszkadzało jej w tworzeniu nowych rynków w oparciu o swój spryt, inteligencję i doświadczenie. Po niespełna 12 latach firma zmieniła nazwę. Od tamtej pory jej produkty sygnowane były nazwą Sony, odnoszącą się do łacińskiego wyrazu „sonus”, oznaczającego dźwięk oraz „sonny boy” – określenia, które opisuje młode, bystre i innowacyjne osoby, przecierające nowe szlaki. Jak się później okazało, firma Sony, zgodnie ze swoją nazwą, przetarła niejeden szlak w dziedzinie produktów audiowizualnych.
Walkman, płyta CD i Playstation, czyli złota era Sony
W swojej historii firma Sony ma kilka przełomowych produktów, które na zawsze zmieniły obraz świata. Jednym z najbardziej popularnych jest walkman, który swój debiut miał w roku 1979. Na początku kosztował 150 dolarów i nie cieszył się zbytnią popularnością, jednak z czasem jego słupki jego sprzedaży wystrzeliły w górę, a gadżet stał się ikoną lat 80 i 90. To walkman zapoczątkował rozwój mobilnych odtwarzaczy muzycznych na rynku, którego rezultatem są współczesne, rozbudowane nośniki mp3. Kolejnym wielkim dziełem Sony, powstałym we współpracy z firmą Phillips, jest płyta kompaktowa, umożliwiająca cyfrowy zapis dźwięku. Mimo tego, że jej premiera miała miejsce ponad ćwierć wieku temu, wciąż cieszy się dużą popularnością jako świetny sposób na przechowanie dużej ilości danych. Jeśli chodzi o najważniejsze wynalazki w dziejach Sony, nie należy zapominać o konsoli PlayStation, która na zawsze odmieniła branże elektronicznej rozrywki i do dziś stanowi przedmiot marzeń młodszych i starszych miłośników gier. Mimo niegasnących zysków, które przynoszą firmie dotychczasowe sukcesy, od jakiegoś czasu znajduje się ona w krytycznym momencie.
Gigant nad przepaścią – kryzys firmy Sony
Nie da się ukryć, że firma Sony nie jest obecnie w najlepszej formie, a od pewnego czasu wśród jej produktów brak jest innowacji na miarę wyżej opisanych gadżetów. Co więcej, wiele do życzenia pozostawia sposób zarządzania firmą oraz kwestie marketingowe. Wszystkie te problemu od wielu lat odbijają się na finansach koncernu, przez co odnotowywał on rekordowe straty, które sięgały nawet 2 miliardów dolarów. Nieśmiały przełom nastąpił w ostatnich miesiącach, wraz z restrukturyzacją działu mobilnego firmy. Jak wynika z fiskalnego podsumowania roku 2016 (do 31 marca 2016), dzięki wprowadzonym zmianom Sony zmniejszyło swoje straty operacyjne do 544 milionów dolarów, co dało nadzieję na powolną odbudowę pozycji firmy na światowym rynku.