Techland

Techland to polska firma produkująca oraz wydająca gry komputerowe. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1991 roku we Wrocławiu, przez Pawła Marchewkę. Obecnie posiada oddziały także w Warszawie oraz w Vancouver (Digital Scapes Studios).

W pierwszej fazie istnienia Techland nie należał do branży game developerskiej. Zajmował się lokalizowaniem i wydawaniem zagranicznych programów. Zdobywając doświadczenie, firma stopniowo rozszerzała działalność i w 1993 roku rozpoczęła pisanie własnego oprogramowania, w tym gier komputerowych (Prawo Krwi zostało wydane w 1995 roku). Niektóre źródła podają jednak, iż pierwszą produkcją autorstwa Techlandu była strategia Exterminacja, datowana na 1999 rok.

Mimo że Prawo Krwi trafiło na rynek w 1995, za poważny start Techlandu w branży gier komputerowych uważa się raczej Xpand Rally (wyścigi, 2004) oraz Chrome (strzelanina FPS, 2003), obydwie postawione na autorskim silniku Chrome Engine. Chrome sprzedało się w nakładzie 800 tysięcy egzemplarzy, co pozwoliło studiu rozwinąć działalność. Międzynarodowy rozgłos Techlandowi przyniosła dopiero produkcja z 2006 roku – Call of Juarez. Zapoczątkowała ona całą serię, którą na chwilę obecną zamyka Call of Juarez: Gunslinger z 2013 roku.

Obecnie głównym produktem Techlandu, odnoszącym światowy sukces, jest seria Dying Light. Ma ona swoje początki w cyklu Dead Island (rozpoczętym w 2011 roku), czyli shooterze FPS z elementami survival horroru i rpg, w świecie opanowanym przez zombie. Dying Light trzyma się tej konwencji. Pierwszą część tej gry wydano w 2015 roku i odniosła ona międzynarodowy sukces. Obecnie Techland pracuje nad sequelem – Dying Light 2. Zapowiedziano go już w 2018 roku, jednak w styczniu 2020 datę premiery przesunięto na czas nieokreślony. Jest to jedna z bardziej wyczekiwanych premier na rynku gier, na platformie Steam znajduje się na drugim miejsce w rankingu listy życzeń. Co ciekawe, Dying Light 2 ma powstać na wciąż rozwijanym silniku Chrome Engine, który w tym wydaniu nosi nazwę C-Engine.

Jako wydawca Techland jest znany ze współpracy z raczej mniejszymi studiami. Wśród tytułów dominują różnego rodzaju symulatory, np. dwa roczniki Pro Evolution Soccer (2017 i 2018). Zapewne to doświadczenie skłoniło firmę do wyprodukowania własnego tytułu tego typu – Pure Farming 2018.

Ze względu na ogromne zmiany zachodzące na rynku wydawniczy, a spowodowane rosnącą popularnością dystrybucji cyfrowej, Techland – zgodnie z zapowiedziami – stopniowo wycofywał się z działalności wydawniczej. Wygaszono również usługę BoxOff Store, czyli dystrybucję wersji cyfrowych oraz BoxOff Play, oferującą usługę uruchamiania gier w chmurze.

Techland mimo dynamicznego rozwoju i dużej liczby równocześnie realizowanych produkcji, nie zdecydował się do dzisiaj wejść na giełdę. Pozostawia więc mu to dużą swobodę w działaniu i możliwość kierowania się spójną filozofią oraz strategią, nie podatną na giełdowe kaprysy oraz humory. Póki co takie nastawienie procentuje i jak podaje Forbes, założyciel Techlandu, Paweł Marchewka w okresie pandemii w rekordowym tempie pomnożył swój majątek.

Dodaj komentarz